Program Mały Odkrywca w Przedszkolu w Dąbrowie Chełmińskiej jest nowatorskim programem prowadzonym przez Akademię Nauki w ponad 40 miastach Polski. Jest on formą nauki przez zabawę. Dzieci uczestniczące w programie po dwóch latach, a nierzadko już po roku, zaczynają czytać, bez ani jednej formalnej nauki czytania, gdyż to nie dzieci uczą się czytać a …misie. Dzieci ucząc swoje misie czytania same mimowolnie się uczą. Program zawiera szereg doświadczeń naukowych rozbudzających zainteresowanie otaczającym światem, a także buduje przekonanie, że uczenie się jest łatwe i bardzo przyjemne.
Rozbudza on u dzieci pasję poznawania zachodzących zjawisk oraz ciekawość otaczającego świata poprzez co dzieci maja więcej zapału do nauki i chętniej uczestniczą w zajęciach. Dzięki uczestnictwie w w/w programie, idąc do szkoły potrafią dobrze czytać. A to z kolei wpływa na to, że przeżywają dużo mniej stresu, szybciej się aklimatyzują, czują większą pewność siebie. Dodatkowo za objęciem wsparciem małych dzieci przemawia fakt, iż w tym okresie życia mają one bardzo duży potencjał. Dlatego tak ważne jest, żeby dziecko w tym wieku miało bogate środowisko, w którym będzie mogło doświadczać kontaktu ze słowem pisanym, językiem obcym, matematyką, czy biologią. W tym wieku nabędzie ono również przekonań na temat uczenia się. Dzieci, które teraz utwierdzi się w tym, że uczenie się jest przyjemne i przynosi korzyści, jako dorośli nie będą mieć oporów przed przekwalifikowaniem się lub podejmowaniem nowych wyzwań życiowych.
Do głównych celów zajęć należy:
• pobudzanie neuronowych struktur odpowiedzialnych za czytanie poprzez symulacje w postaci „kąpieli słownej”,
• poszerzanie bazy reprezentacji słów zarówno znaczeniowej jak i ideowej,
• budowanie u dzieci pozytywnych przekonań na temat czytania, procesu uczenia się, a przede wszystkim na temat samego siebie przez wzmacnianie postawy, że dam sobie radę w każdej, nawet, najtrudniejszej sytuacji,
• budowanie u dzieci pozytywnych przekonań na temat czytania, procesu uczenia się oraz przede wszystkim na temat samego siebie przez wzmacnianie postawy, że dam sobie radę, w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji,
• budowanie u dzieci prawidłowych postaw społecznych takich jak umiejętność współdziałania w grupie i wspierania się nawzajem by móc osiągać wspólne cele,
• wzmacnianie u dzieci ciekawości na temat otaczającego ich świata i rozbudzanie chęci odkrywania tajemnic jakie przed nimi stawia.
W trakcie zajęć puszczana jest muzyka barokowa, która aktywizuje mózg oraz pozytywnie wpływa na samopoczucie.
W programie uczestniczą również rodzice okazując chęć pomocy własnym dzieciom. Otrzymują informacje na temat procesu uczenia się, roli zaangażowania w proces edukacji swoich dzieci.
Wsparciem przewidziano także nauczycieli. W trakcie szkoleń nauczycieli przygotowywani byli do prowadzenia zajęć z dziećmi m. in. otrzymując informacje na temat nowoczesnych strategii nauki czytania, treningu pamięci i koncentracji, podstaw rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym oraz metodyki prowadzenia zajęć ze szczególnym zwróceniem uwagi na eksperymenty naukowe przeprowadzane w ramach programu.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", Działanie 9.5 "Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich"
.jpg)
|