W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Urząd Marszałkowski rozdysponował do tej pory środki na utworzenie 39 ścieżek rowerowych o łącznej długości blisko 180 kilometrów. To nie koniec marszałkowskiego wsparcia na budowę bezpiecznych i przyjaznych środowisku tras dla miłośników dwóch kółek – wciąż są planowane nowe konkursy na budowę ścieżek rowerowych.
Samorząd województwa konsekwentnie wspiera rozwój infrastruktury dla miłośników dwóch kółek. Przekazując środki na tego rodzaju inwestycje korzysta ze wszystkich możliwych źródeł finansowania, w tym Regionalnego Programu Operacyjnego, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz wsparcia, którymi dysponują Lokalne Grupy Działania. Efekt inwestycji zrealizowanych w Kujawsko-Pomorskiem w poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej to ponad ćwierć tysiąca kilometrów nowych ścieżek rowerowych.
- Rower to nie tylko sposób na aktywny wypoczynek, ale też tani i praktyczny środek komunikacji, z którego mieszkańcy regionu korzystają coraz częściej. Bezpieczne i wygodne ścieżki zachęcają, by wybrać rower jako alternatywę dla samochodu – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.
Do tej pory samorząd województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 zawarł umowy na dofinansowanie 39 projektów, a kolejne 4 są przygotowaniu. W ramach tych zadań powstanie lub zostanie wyznaczonych prawie 180 kilometrów ścieżek rowerowych. Około 80 kilometrów traktów dla rowerzystów powstaje przy gruntownie przebudowywanych trasach wojewódzkich. To możliwe dzięki ścisłej współpracy z samorządami lokalnymi.
Największe wsparcie z RPO – ponad 5 milionów złotych – trafiło na budowę ścieżki rowerowej w gminie Dąbrowa Chełmińska ze stolicy gminy do Czarża i Dębowca oraz do Janowa. Powiat toruński otrzymał w sumie 9,5 miliona złotych dofinansowania na budowę aż czterech dróg rowerowych – wśród nich jest 24 kilometrowy trakt z Osieka nad Wisłą przez Sąsieczno, Zimny Zdrój, Czernikowo i Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa.
Samorządowe władze województwa zabiegają też o to, by ścieżki rowerowe łączyły się w długie trakty przebiegające przez kilka gmin. Przyłączenie projektowanej trasy rowerowej do istniejącej już drogi dla rowerzystów to jeden z warunków otrzymania wsparcia z RPO. Takie przedsięwzięcie zrealizowano między innymi w przypadku 100-kilometrowej trasy rowerowej z Torunia przez Bydgoszcz do Koronowa. Trwają rozmowy o wydłużeniu tej ścieżki z Unisławia w kierunku Chełmna i Grudziądza. Wkrótce nowy fragment trasy rowerowej ma połączyć istniejące drogi dla rowerzystów w gminach Pakość i Barcin.
źródło:https://ototorun.pl/artykul/w-toruniu-i-regionie/628497.amp?fbclid=IwAR3wk-COXQqJiRHv5pQBuH8fNY-gqlg_0TRl645l15U1X39b2HJVimDBgQw
|