Dnia 27-01-2014 roku Gmina Dąbrowa Chełmińska otrzymała informacje o
zatwierdzeniu listy rankingowej wniosków o przyznanie pomocy Decyzją Marszałka
Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Lista Wniosków o dofinansowanie dotyczy
składanych projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz komponentu regionalnego.
Nabór wniosków dotyczył działania 9.1.2, czyli "Wyrównywanie szans edukacyjnych
uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości
usług edukacyjnych”. Zatwierdzony projekt Gminy Dąbrowa Chełmińska opiewa na
kwotę dofinansowania w wysokości 577 320,00 zł. Całkowita wartość projektu to
679 200,00 zł. Istotny jest fakt że wkład własny Gminy jest wniesiony w postaci
niepieniężnej, jako wynajem sam lekcyjnych o wartości 101 880,00 zł.
Termin realizacji projektu to: 03-03-2014 - 30-07-2015
Projekt został oceniony bardzo wysoko, bo na 98,5 pkt co uplasowało Dąbrowę
Chełmińską na 23 pozycji na 84. Dla porównania Miasto Bydgoszcz uplasowało się na
22 pozycji z tożsamą ilością punktów co Gmina Dąbrowa Chełmińska.
Dzięki projektowi uczniowie będą mieli sposobność uczestniczyć w dodatkowych
zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, zajęciach rozwijających kompetencje
kluczowe, „żywych lekcjach historii”, zajęciach z zakresu ekologii, przedsiębiorczości,
ekspresji kulturalnej, tożsamości regionalnej i wychowania patriotycznego
oraz skorzystać z doradztwa edukacyjno-zawodowego. Wsparcie otrzymają również
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
W celu przeprowadzenia zajęć należało przeprowadzić postępowanie przetargowe
które liczyło 81, aby wybrać prowadzących zajęcia dydaktyczne.
Projekt jest podzielony na 5 zadań merytorycznych.
Zadanie I - Zajęcia pozalekcyjne z zakresu nauk matematyczno - przyrodniczych,
języków obcych oraz ICT.
W ramach zadania zostały przeprowadzone zajęcia z matematyki, fizyki, biologii,
chemii, geografii, informatyki oraz języka angielskiego.
W projekcie zaplanowano łącznie 400 godzin zajęć z nauk matematyczno
przyrodniczych, 800 godzin języka angielskiego, oraz 800 godzin informatyki i
robotyki.
Zadanie II - Realizacja ścieżek edukacyjnych.
Przeprowadzono w ramach zadania zajęcia z zakresu ekologii i przedsiębiorczości,
warsztaty teatralno - filmowe, warsztaty pieczenia chleba i wytwarzania mydła
metodami tradycyjnymi. Zaplanowano wyjazdy do Centrum Edukacji Ekologicznej, do
lokalnych przedsiębiorców, wyjazdy do teatru, kina, muzeum, opery. W ramach
projektu zrealizowano również wyjazdy do Golubia-Dobrzynia i Biskupina.
W ramach zadania została przeprowadzona żywa lekcja historii o tematyce
średniowiecznej. Zostało pokazane, jak społeczność, żyła, bawiła się, walczyła,
wytwarzała ubrania, ćwiczyła różne sztuki obronne. Grupa przedstawiająca liczyła
kilkanaście osób, oraz miała całą paletę rekwizytów itp. co sprawiło, iż lekcja była
bardzo pouczająca.
Zadanie III - Doradztwo edukacyjno-zawodowe.
W ramach zadania zostały przeprowadzane zajęcia z profesjonalnym doradcą
edukacyjno-zawodowym. Do pomocy w przeprowadzaniu zajęć zostały zakupione
specjalistyczne teczki doradztwa zawodowego, oraz filmy instruktarzowe nt. doradztwa
zawodowego.
Zadanie IV - Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.
W ramach zadania zostały przeprowadzone zajęcia z matematyki, biologii, geografii,
chemii, fizyki, j. polskiego, historii i WOS-u.
Zadanie V - Wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Projekt Gminy Dąbrowa Chełmińska, również przewidział pomoc dla dzieci które
radzą sobie gorzej od rówieśników. W ramach zadania zostały przewidziane zajęcia
indywidualne, oraz wyjazdy na warsztaty do Fundacji Piękniejszego Świata.
Projekt został uzbrojony w narzędzia, dzięki którym łatwiej i sprawniej przeprowadzało
się zajęcia, jak również trzy Gimnazja wzbogaciły się o sprzęty i materiały dydaktyczne.
w ramach projektu przy zastosowaniu odpowiednich procedur i postępowań zostało zakupione:
- Atlas Geograficzny – Polska, Kontynenty, Świat wyd. 2014 r.– Szt. 40
- Atlas Roślin wydanie nie starsze niż 2012 r. szt. 5
- Atlas Zwierząt wydanie nie starsze niż 2012 r. szt. 5
- Słownik Języka Polskiego minimum 40 tyś. haseł Szt. 6
- Słownik Poprawnej Polszczyzny OT + płyta CD Szt. 6
- Słownik Frazeologiczny wydanie nie starsze niż 2013 r. Szt.6
- Słownik Ortograficzny minimum 100 tyś. haseł Szt.6
- Słownik Wyrazów Obcych z Przykładami i Poradami Szt.6
- Słownik Etymologiczno-Historyczny minimum 10 tyś. haseł Szt.5
- Słownik Wyrazów Bliskoznacznych minimum 60 tyś. haseł + płyta CD Szt.5
- Słownik Wyrazów Trudnych i Kłopotliwych Szt.5
- Słownik Synonimów Polskich szt. 5
- Słownik Współczesny Ang.-Pol., Pol.-Ang. Minimum 70 tyś.haseł + CD Szt. 50
- Geografia Encyklopedia Szkolna OT wydanie nie starsze niż 2011 r. Szt. 4
- Biologia Encyklopedia Szkolna OT wydanie nie starsze niż 2011 r. Szt. 4
- Matematyka, Fizyka, Chemia Encyklopedia Szkolna OT wydanie nie starsze niż 2011 r. Szt. 6
- Literatura Encyklopedia OT wydanie nie starsze niż 2011 r.Szt. 4
- Historia Encyklopedia Szkolna OT wydanie nie starsze niż 2011 r. Szt.4
- Encyklopedia Oryginalna A-Zetka wydanie nie starsze niż 2014 r. + płyta CD szt. 8
- dodatkowych materiałów dydaktycznych do nauki j. angielskiego - 150 kpl.
- dodatkowych materiałów dydaktycznych do informatyki, lub robotyki - 100 kpl.
- dodatkowych materiałów dydaktycznych z zakresu nauk matematyczno przyrodniczych - 130 kpl.,
- brył przestrzennych na zajęcia z matematyki - 10 kpl.,
- teczek doradztwa zawodowego - 40 szt.,
- filmów instruktarzowych dotyczących doradztwa zawodowego - 12 szt.,
- sztalug malarskich - 10 szt.,
- przyrządów do malowania - 10 kpl.
- dodatkowych materiałów dydaktycznych do nauki j. polskiego - 40 kpl.,
- dodatkowych materiałów dydaktycznych do historii - 40 kpl.,
- wag - 16 szt.,
- zestawów laboratoryjnych - 10 kpl.,
- mikroskopów - 20 szt.,
- modeli atomów - 4 kpl.
- tablety w ilości 50 szt.,
- miniroboty na zajęcia z robotyki w ilości 20 szt.,
- programy do obróbki zdjęć w ilości 4 szt.,
- programy do obróbki filmów w ilości 4 szt.
Łączna wartość zakupów to 156 779,00 zł. brutto.
Projekt jest realizowany prawidłowo i zgodnie z harmonogramem, potwierdza to
kontrola przeprowadzona przez pracowników Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Kujawsko-Pomorskiego, która nie stwierdziła żadnych uchybień.
W chwili obecnej w dalszym ciągu realizowane są zajęcia dydaktyczne z niektórych
przedmiotów, które są trzonem całego projektu. Równolegle są organizowane opisane
wyżej wyjazdy, które nie zostały przeprowadzone w miesiącach poprzednich.
Czeka nas również organizacja kolejnej żywej lekcji historii.
Projekt cieszy się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem wśród uczniów co daje
delegacje do twierdzenia, że warto go prowadzić.
Opracował
Mariusz Buliński
|